Трафик

Чували сте, че една лъжа повторена многократно започва да се приема за истина. Е, постоянното натратрапване, че използването на представената като “споделено пътуване” транспортна услуга на траспортните мрежови компании (ТМК) води до намаляване на трафика има за цел точно това.

Противно на техните твърдения, всъщност трафика не намалява. А и никога няма да немалее, дори да постигнат целта си пътуванията с лични автомобили да бъдат заменени с предлаганите от тях решения за “споделено ползване” на превозни средства.  

За това има няколко основни причини, които са умело прикривани чрез изместване на вниманието от проблематиката и насочването му в определена посока, благоприятна за развитието на самите компании.

Причина №1: Потребителите, ползващи услугите на ТМК, при липсата на такива биха използвали обществен транспорт- метро, автобуси, таксиметрови автомобили. Създадени са достатъчно възможности и условия за предвижване. Транспортните мрежови компании не предоставят нещо ново в допълнение на вече утвърдените системи. Те просто искат да се вместят в тях, като преразпределят транспортния сектор и търсят начини реализизация на пазара.

Причина №2: Средното разстояние, на което обикновенно се извършват пътуванията е около 5км. За да се вземе пътник от адрес, автомобилът, поръчан през приложение изминава около 1км. След приключване на пътуването, за да достигане на подходяща позиция за изчакване на следващ пътник, автомобилът изминава още около 1,5км. По този начин общият пробег по превоза се увеличава с близо 50% .

Причина №3: Транспортните мрежови компании предоставят достъп на неограничен брой изпълнители до системите си. Често в рекламите за набиране на шофьори се акцентира върху възможността за реализиране на допълнителни доходи. Кой не иска допълнителни доходи?! На практика, ако в града има 1млн. автомобила и всички заявят желание да ползват ресурсите на ТМК, то 1млн. автомобила ще получат разрешение за това. … И всички те могат да се окажат по едно и също време на пътя.

Причина №4: Транспортните мрежови компании не налагат ограничения за броя на активните автомобили. Липсата на лимити върху достъпа спомага за наличието на повече автомобили на пътя, което натоварва транспортните системи на градовете, допринася за увеличаването на трафика, намалява местата за паркиране, като същевременно се увеличават неефективните човекочасове работа за изпълнителите. За ТМК е важно винаги да има изпълнители на разположение за извършване на превозите. Колкото повече- толкова по- добре за тях и (примитивно погледнато) за потребителите.

Брус Шалър, широко признат експерт в областта на новите услуги за мобилност, обществения транспорт и градския трафик предупреждава, че ако градовете не предприемат стъпки за ограничаване на автомобилния трафик и приоритизиране на пространствено ефективните режими, като обществения транспорт и колоезденето, ТМК ще продължат да изострят задръстванията в градския трафик и да отслабват системите за наземен транспорт.

Проучванията на Шалър показват, че само около 20% от превозите на ТМК заместват пътуванията с лични автомобили. Други 20% заместват традиционните таксиметрови услуги. По-голямата част от пътуванията- 60% – или заменят общественият транспорт, колоезденето и ходенето, или не биха били направени без наличието на предлаганата от тях услуга.

Препоръката на Шалър е да се засили регулацията върху дейността на ТМК, за да се предотврати спиралообразуването на трафика. За да контролират тези услуги държавните служители ще трябва да разгърнат пълния набор от политики по отношение на общественият транспорт и колоезденето. Според него, честотата и редовността на обществения транспорт, лентите само за автобуси и велосипедните алеи са от съществено значение, но не са достатъчни.  Ще са необходими и по-крайни мерки за ограничаване ползването и движението на автомобилите, като премахване на места за паркиране и отклоняване на автомобилния трафик от основните транзитни артерии в градовете.

Специално за транспортните мрежови компании Шалър препоръчва, регулаторните органи да обмислят начини за ограничаване на броя на превозните средства, с които те могат да оперират или да изискват по-високи нива на заетост на местата, като и двете мерки ще принудят компаниите да транспортират пътници по-ефективно.

Свързани страници